IMPLEMENTATION OF PANCASILA VALUES IN SUPPRESSING THE RADICALISM MOVEMENT

  • Febrian Nanda Putra Sukarna Fakultas Hukum, Universitas Pasundan
  • Subelo Wiyono Fakultas Hukum, Universitas Pasundan
Keywords: Pancasila, suppress radicalism movements, indonesia

Abstract

Pancasila, as a state ideology, encourages unity, tolerance and diversity in society. The Indonesian government has played an important role in promoting and maintaining Pancasila values ​​as a tool to prevent radicalization. This includes education, laws, regulations and outreach that support these values. Society also plays a key role in maintaining Pancasila as the foundation of unity and stability. Despite success in many aspects, challenges in suppressing radicalism movements remain and require continued efforts. Awareness of Pancasila values ​​and commitment to them is key in ensuring that Indonesia remains a peaceful and diverse country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amtiran, A. A., & Jondar, A. (2021). KEBIJAKAN ANTI RADIKALISME DUNIA PENDIDIKAN DITINJAU DARI PANCASILA DAN SOLUSINYA. 1(2).

Deti, S., & Dewi, D. A. (2021). Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila untuk Mencegah Radikalisme di Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 557–564. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.1279

Hastangka, H., & Ma’ruf, M. (2021). Metode Pancasila dalam Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 18(2), 115. https://doi.org/10.24114/jk.v18i2.23538

Khoirunnissa, R., & Syahidin, S. (2023). Urgensi Pendidikan Moderasi Beragama Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 177. https://doi.org/10.36667/jppi.v10i2.1276

NILAI NASIONALISME DAN ANTI RADIKALISME DALAM PENDIDIKAN MULTIKULTURALRaga Cipta Prakasih, Firman dan Rusdinal. (n.d.).

Purwati, P., Suryadi, A., Hakam, K. A., & Rakhmat, C. (2022). Peran Pendidikan dalam Menangkal Penyebab Radikalisme dan Ciri Radikalisme. Jurnal Basicedu, 6(5), 7806–7814. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3595

Rachman, F., Nurgiansyah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2970–2984. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1052

Rizal, M., Budiman, F., Salsabilla, A. R., Gunawan, M. A., & Nugraha, R. G. (2022). Penerapan Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1975–1981.

Saingo, Y. A. (2022). Penguatan Ideologi Pancasila Sebagai Penangkal Radikalisme Agama. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 147–161. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.40994

Subagyo, A. (n.d.). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme.

Suci Dinarti, N., & Anggraeni Dewi, D. (2022). PENTINGNYA PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DI KALANGAN MAHASISWA UNTUK MENCEGAH PAHAM RADIKALISME. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).

Widiatmaka, P., Purwoko, A. A., Anggara, O., Lubis, P. H., & Id, P. A. (2022). PERAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MENANGGULANGI RADIKALISME. In Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan (Vol. 5, Issue 2).

Wulandari, T. (2020). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. Semarang. UNY Press. (n.d.).

Published
2023-11-30
How to Cite
Febrian Nanda Putra Sukarna, & Subelo Wiyono. (2023). IMPLEMENTATION OF PANCASILA VALUES IN SUPPRESSING THE RADICALISM MOVEMENT. Awang Long Law Review, 6(1), 304-312. https://doi.org/10.56301/awl.v6i1.1034