PERTANGGUNG JAWABAN PANITIA PENYELENGGARA KONSER MUSIK TERHADAP PENONTON YANG MEMBELI TIKET SECARA ONLINE
Abstract
A music concerts are business prospects int the filed of entertainment, which can be held in various places because of promising business oportinity in there. A music concert Music concerts require careful planning, good organization, and implementation in accordance with the schedule that has been determined, therefore the organizers are obliged to fulfill their rights and obligations to consumers or in this case music concert goers. In this study the authors will raise two problems, namely how the legal protection of consumers who buy tickets online, and how the problem resolution efforts by the organizing committee of the music concert to the audience who buy tickets online. This study using normative legal research, of whom the data used in this study are library material, namely material that contains new or cutting-edge scientific knowledge, or a new understanding of facts that are known or about Ideas (Ideas), in this case covering books, journals, dissertations or theses and other legal materials. This study of normative legal materials fully uses premier legal materials and secondary legal materials. This study concludes that online concert ticket buyers have the right to get goods and/or services, specifically the ability to access the musical venue in accordance with the claimed exchange value, conditions, and guarantees. The concert organizer's failure to allow online ticket buyers into the musical venue constitutes a breach of contract for which restitution can be sought through either litigation or non-litigation procedures.
Downloads
References
Brahmanta, D. G. A. Y. (2016). Hubungan hukum antara pelaku usaha dengan konsumen. Jurnal Fakultas Hukum Universitas Udayana.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa (Edisi IV, Cet. 1). Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
Fuady, M. (2009). Teori negara hukum modern (Rehctstaat). Bandung: Refika Aditama.
Hadjon, P. M. (1987). Perlindungan hukum bagi rakyat Indonesia. Surabaya: PT Bina Ilmu.
Hanifah, P., dkk. (2023). Perlindungan hukum bagi pembeli tiket dalam konser musik KF FEST yang diselenggarakan oleh promotor festival Kultvizion berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Hukum, 3(1).
Haposan, S. (2016). Penerapan prinsip negara hukum di Indonesia. Jurnal Sosiohumaniora, 18(2), Juli.
Ibrahim, J. (2007). Teori metodologi penelitian hukum normatif. Malang: UMM Press.
Jurnal Hukum. (2024, April 30). Jurnal Fakultas Hukum Universitas Atma Jaya Yogyakarta. http://e-journal.uajy.ac.id/7998/1/JURNAL.pdf
Kristiyanti, C. T. S. (2008). Hukum perlindungan konsumen. Jakarta: Sinar Grafika.
Kusnardi, M., & Ibrahim, H. (1998). Hukum tata negara Indonesia. Jakarta: Sinar Bakti.
Mahmud, P. (2008). Penelitian hukum (Cet. ke-2). Jakarta: Kencana.
Marzuki, P. M. (2008). Penelitian hukum (Cet. ke-2). Jakarta: Kencana.
Meliala, A. Q. S. (2010). Pokok-pokok hukum perjanjian beserta perkembangannya. Yogyakarta: Liberty.
Miru, A., & Yodo, S. (2004). Hukum perlindungan konsumen. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Miru, A., & Yodo, S. (2010). Hukum perlindungan konsumen. Jakarta: Rajawali Pers.
Muhammad, A. (2010). Hukum perdata Indonesia. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Muhammad, A. (2010). Hukum perusahaan Indonesia. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Nasution, A. Z. (1995). Konsumen dan hukum: Tinjauan sosial, ekonomi, dan hukum pada perlindungan konsumen Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Nasution, A. Z. (2000). Hukum perlindungan konsumen: Suatu pengantar. Jakarta: Daya Widya.
Notoatmojo, S. (2002). Hukum perjanjian. Jakarta: Intermasa.
Notoatmojo, S. (2010). Etika dan hukum kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nugroho, S. A. (2008). Proses penyelesaian sengketa konsumen ditinjau dari hukum acara serta kendala implementasinya. Jakarta: Kencana.
Prodjodikoro, W. (2000). Azas-azas hukum perjanjian. Bandung: Mandar Maju.
Prodjodikoro, W. (2012). Asas-asas hukum perjanjian. Bandung: Sumur Pustaka.
Raharjo, S. (2000). Ilmu hukum. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Santoso, D., & Ali, A. (1989). Hukum perjanjian Indonesia. Yogyakarta: Perpustakaan Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia.
Satrio, J. (1993). Hukum perikatan: Perikatan pada umumnya. Bandung: Alumni.
Sidabalok, J. (2010). Hukum perlindungan konsumen di Indonesia. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Siahaan, N. H. T. (n.d.). Hukum konsumen, perlindungan konsumen, dan tanggung jawab produk. Jakarta: Panta Rei.
Subekti. (2004). Pokok-pokok hukum perdata. Jakarta: Intermasa.
Sutedi, A. (2008). Tanggung jawab produk dalam perlindungan konsumen. Bogor: Ghalia Indonesia.
Siregar, T. A. (2007). Metode penelitian hukum. Medan: Pustaka Bangsa.
Suara. (2023, November 16). Gegara chaos, penonton Coldplay kecewa gagal masuk area konser meski sudah beli tiket Rp84 juta. https://www.suara.com/entertainment/2023/11/16/103615
Triwulan, T., & Febrian, S. (2010). Perlindungan hukum bagi pasien. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Wirjono, P. (2012). Asas-asas hukum perjanjian. Bandung: Sumur Pustaka.
Copyright (c) 2024 Hendrik Aldi Saputra, Benhard Kurniawan Pasaribu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.