IMPLEMENTATION OF PANCASILA VALUES IN SUPPRESSING THE RADICALISM MOVEMENT
Abstract
Pancasila, as a state ideology, encourages unity, tolerance and diversity in society. The Indonesian government has played an important role in promoting and maintaining Pancasila values ​​as a tool to prevent radicalization. This includes education, laws, regulations and outreach that support these values. Society also plays a key role in maintaining Pancasila as the foundation of unity and stability. Despite success in many aspects, challenges in suppressing radicalism movements remain and require continued efforts. Awareness of Pancasila values ​​and commitment to them is key in ensuring that Indonesia remains a peaceful and diverse country.
Downloads
References
Amtiran, A. A., & Jondar, A. (2021). KEBIJAKAN ANTI RADIKALISME DUNIA PENDIDIKAN DITINJAU DARI PANCASILA DAN SOLUSINYA. 1(2).
Deti, S., & Dewi, D. A. (2021). Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila untuk Mencegah Radikalisme di Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 557–564. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.1279
Hastangka, H., & Ma’ruf, M. (2021). Metode Pancasila dalam Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 18(2), 115. https://doi.org/10.24114/jk.v18i2.23538
Khoirunnissa, R., & Syahidin, S. (2023). Urgensi Pendidikan Moderasi Beragama Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 177. https://doi.org/10.36667/jppi.v10i2.1276
NILAI NASIONALISME DAN ANTI RADIKALISME DALAM PENDIDIKAN MULTIKULTURALRaga Cipta Prakasih, Firman dan Rusdinal. (n.d.).
Purwati, P., Suryadi, A., Hakam, K. A., & Rakhmat, C. (2022). Peran Pendidikan dalam Menangkal Penyebab Radikalisme dan Ciri Radikalisme. Jurnal Basicedu, 6(5), 7806–7814. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3595
Rachman, F., Nurgiansyah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2970–2984. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1052
Rizal, M., Budiman, F., Salsabilla, A. R., Gunawan, M. A., & Nugraha, R. G. (2022). Penerapan Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1975–1981.
Saingo, Y. A. (2022). Penguatan Ideologi Pancasila Sebagai Penangkal Radikalisme Agama. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 147–161. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.40994
Subagyo, A. (n.d.). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme.
Suci Dinarti, N., & Anggraeni Dewi, D. (2022). PENTINGNYA PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DI KALANGAN MAHASISWA UNTUK MENCEGAH PAHAM RADIKALISME. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).
Widiatmaka, P., Purwoko, A. A., Anggara, O., Lubis, P. H., & Id, P. A. (2022). PERAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MENANGGULANGI RADIKALISME. In Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan (Vol. 5, Issue 2).
Wulandari, T. (2020). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural. Semarang. UNY Press. (n.d.).
Copyright (c) 2023 Febrian Nanda Putra Sukarna, Subelo Wiyono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.