EFEKTIVITAS PERAN BADAN PENYELESAIAN SENGKETA KONSUMEN DALAM MENYELESAIKAN PENGADUAN KONSUMEN
Abstract
The amendment to the 1945 Constitution affirmed the supremacy of the constitution, giving birth to auxiliary state institutions such as BPSK to maintain a balance between consumers and business actors. BPSK exists as an alternative to non-litigation dispute resolution that is cheap, fast, and fair, in order to ensure consumer protection through mediation, conciliation, or arbitration mechanisms. To analyze the effectiveness of consumer dispute resolution by the Consumer Dispute Resolution Agency and to review and analyze the legal obstacles faced by the Consumer Dispute Resolution Agency in carrying out consumer protection duties. This research is a normative legal research using a statutory approach and a conceptual approach. The effectiveness of BPSK was determined by regulatory clarity, infrastructure availability, quality of human resources, and public legal awareness. Normatively, BPSK has legitimacy through the UUPK and the Ministry of Industry, but there are still contradictions, especially regarding the nature of the decision that is called final but can still be objected to the District Court.
Downloads
References
Achmad, A. (2010). Menguak Teori Hukum Dan Teori Peradilan Vol. 1. Kencana, Jakarta.
Ahmad, A., Pransisto, J., & Syahril, M. A. F. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Dalam Transaksi E-Commerce. Jurnal Litigasi Amsir, 10(3), 222–232.
Fibrianti, N. (2023). Konsumen Indonesia: Dilindungi Dan Melindungi. Jurnal Hukum Progresif, 11(1), 71–81.
Gea, N. T. (2022). Efektivitas Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Kota Medan Sebagai Lembaga Penyelesaian Sengketa Alternatif Melalui Mediasi Dan Arbitrase. Universitas Medan Area.
Hadiati, M., & Tampi, M. M. (2017). Efektivitas Mediasi Dalam Penyelesaian Sengketa Konsumen Oleh Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Di Dki Jakarta. Trisakti University.
Ikhwansyah, I., & Nadeak, W. (2010). Hukum Persaingan Usaha Dalam Implementasi Teori Dan Praktik:(Kaitannya Dengan Hukum Perlindungan Konsumen Dalam Sektor Telekomunikasi). Unpad Press.
Mashudi, M. (2017). Aspek Hukum Perlindungan Konsumen Berdasarkan Pasal 18 Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen.
Murni, M., & Mtvm, S. M. (2015). Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen Sebagai Perwujudan Perlindungan Hak Konsumen. Arena Hukum, 8(2), 203–216.
Putri, A. I. I. D., & Rahman, A. (2024). Analysis Of Consumer Protection Over Celebrity Endorsement Product Information Through Instagram Media. JILPR Journal Indonesia Law and Policy Review, 6(1), 146-153.
Reza, E. O. (2024). Implementasi Peranan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen Berbasis Keadilan: Peluang Dan Tantangan. Jurnal Kepastian Hukum Dan Keadilan, 6(1), 30–49.
Rimanda, R. (2019). Keberadaan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Sebagai Lembaga Quasi Yudisial Di Indonesia. Jurnal Bina Mulia Hukum, 4(1), 17–34.
Rusli, T. (2012). Penyelesaian Sengketa Antara Konsumen Dan Pelaku Usaha Menurut Peraturan Perundang-Undangan. Keadilan Progresif, 3(1), 87–102.
Sitepu, R. I., & Muhamad, H. (2021). Efektifitas Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Sebagai Lembaga Penyelesaian Sengketa Konsumen Di Indonesia. Jurnal Rechten: Riset Hukum Dan Hak Asasi Manusia, 3(2), 7–14.
Suherman, A. M. (2002). Aspek Hukum Dalam Ekonomi Global.
Syawali, H. (2000). Neni Sri Imaniyati. 2000. Hukum Perlindungan Konsumen. Bandung: Mandar Maju.
Thohari, A. A. (2006). Kedudukan Komisi-Komisi Negara Dalam Struktur Ketatanegaraan Indonesia. Jurnal Hukum Jentera, Edisi, 12.
Virgoria, A. P. A. V., & Abdurrifai, A. (2025). Efektivitas Penyelesaian Sengketa Konsumen Melalui Mediasi Pada Badan Penyelesaian Sengketa Di Kota Makassar. Clavia, 23(1), 139–149.
Copyright (c) 2025 Abdul Rahman, Asma, Maemanah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




